Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jakou opencard si máme pořídit?

"Děti a junioři jezdí v Praze už jen na opencard," hlásá webová stránka o opencard. Od listopadu to čeká i na dospělé a seniory. Nebudu již dále opakovat, že předražený projekt je potřeba zrušit. Místo toho se podívám na to, jak je možné se před tímto projektem co nejvíce chránit výběrem správného typu opencard.

Praha a opencardfoto: Koláž iDNES.cz

 


Jakou opencard si mám pořídit?
"Děti a junioři jezdí v Praze už jen na opencard", hlásá webová stránka o opencard. Od června musí mít opencard a od listopadu to bude čeká i na dospělé a seniory. Nebudu již dále opakovat, že předražený projekt je potřeba zrušit a podívám se na to, jak je možné se před tímto projektem co nejvíce chránit výběrem správného typu opencard.
S kontaktním či bezkontaktním čipem, osobní nebo anonymní kartu? Kontaktní čip lze využít jen pro přístup k aplikaci "Vím jak řídím" http://magistrat.praha-mesto.cz/74633_Vim-jak-ridim , která nemá valného užitku a lze ji využívat i jen pomocí jména a hesla, které přidělí magistrát. Za kontaktní čip se tedy nevyplatí si připlácet. Velké rozhodutí Vás ale čeká při volbě mezi osobní nebo anonymní kartou.
Anonymní kartu si můžete koupit bez jakékoliv žádosti přímo v distribuční síti za cenu 200 Kč. O personalinalizovanou neboli osobní kartu musíte požádat prostřednictvím formuláře, do kterého se vyplňují základní osobní údaje a ke kterému musíte přiložit fotografii.
Jakmile si některou z karet pořídíte, musíte si k ní zakoupit předplatní časovou jízdenku.
Tarif pražské dopravy ale rozlišuje, jakou kartu máte. U osobní karty Vám měsíční časovou jízdenku prodají za 550 Kč, čtvrtletní za 1480 a roční za 4750 Kč, kdežto u anonymní karty po Vás budou chtít 670 Kč za měsíc, 1880 Kč za čtvrtletí nebo 6100 Kč za rok. Nejmenší rozdíl je tedy u ročního předplatného, přesto je to plných 1350 Kč.
Pokud si tedy budete chtít chránit své osobní údaje, se kterými kromě magistrátu a dopravního podniku přijde do styku i soukromá firma, která tyto údaje zpracovává, musíte si připlatit nejméně 1550 Kč za tento "luxus". Neměla by být ochrana osobních údajů právem každého z nás?
Anonymní karta je pro magistrát mnohem levnější. Nemusí ji personalizovat, nemusí zpracovávat žádné žádosti o její vydání. Přesto je dražší! Martin Opatrný, tiskový mluvčí magistrátu to vysvětluje tím, že se Rada rozhodla osobní karty zatím dotovat, ale že časem bude také zpoplatněna 200 Kč, nicméně že o anonymní karty je velmi malý zájem. Většina lidí si totiž rozmyslí připlácet si a raději vydá své soukromí.
Anonymní karta bohužel není jen o ceně, má i své nevýhody. Kromě toho, že ji nelze použít v knihovně je diskriminovaná i v hromadné dopravě. U osobní karty s ročním předplatným kuponem má cestující možnost dvakrát ročně jeho platnost přerušit. Přerušení ale není nijak pohodlný úkon. O přerušení se žádá výhradně osobně na kontaktním místě, s sebou musíte mít opencard a doklad totožnosti a zaplatit 60 Kč.. Požádat o přerušení elektronicky není možné. Kromě přerušení ale u osobní karty existuje možnost zpětného doložení platného jízdního dokladu při zapomenutém jízdním dokladu, možnost vrácení alikvotní části za nevyužité jízdné a hlavně existuje možnost nahrání duplikátu kuponu při ztrátě karty.
Jedinou výhodou anonymní karty kromě ochrany osobních údajů je její přenosnost. Můžete ji někomu půjčit. Přemýšlel jsem, že bychom měli s manželkou jednu na půl, ale protože je na mateřské dovolené, tak stejně jezdíme většinou oba najednou a když vyjímečně jede sama, bylo by předávání karty zase logisticky složité.
Magistrát se tvářil, že chce pražanům vyjít vstříc a vyrobit ještě třetí druh karty. Rada svým usnesením R-2205/2010 souhlasila záměrem zavedení nového typu karty Opencard bez uchování osobních údajů, tedy jakéhosi hybridu - personalizované karty bez uložení osobních údajů do inforačního systému. Ale ani toto řešení mi nepřipadá nejlepší. Odstraňuje sice "nevýhodu" přenosnosti anonymních karet, ale stejně vyžaduje předání jména, příjmení a fotografie společnosti, která kartu potiskne. Nešlo by na běžnou anonymní kartu jen nalepit fotografii pomocí nějaké ochranné fólie, která zabrání jejímu vyměňování? Ale zdá se, že třetí typ karty jen tak nebude. Ačkoliv měla být studie proveditelnosti předložena do 17.8.2010, je zatím ticho po pěšině.
Jaké by tedy mělo být ideální řešení? Kromě mnou již navrhovaného zrušení celého projektu opencard by stačilo zrovnoprávnit anonymní a osobní kartu. Anonymní karta by pro svou technologickou jednoduchost měla být levnější než osobní nebo by je mělo být možné pořídit alespoň za stejnou cenu. K oběma kartám by měl být vydáván PIN - heslo pro ověření jejího majitele. PIN by šlo využívat k přerušení platnosti karty, a to i na dálku a zároveň k prokázání oprávněnosti požadavku na nahrání duplikátu na novou kartu.
Souhlasíte s tím, aby město přestalo zvýhodňovat osobní karty proti anonymním? Připojte se prosím k mé petici.
Odkazy:
CENÍK POPLATKŮ A PLATEB: http://opencard.praha.eu/public/e5/45/d5/718790_27588_cenik_opencard_podrobny.pdf
TARIF PRAŽSKÉ INTEGROVANÉ DOPRAVY: http://www.ropid.cz/files/PDF_ruzne/tarif_pid_13_6_2010_uplne_vc_priloh.pdf

S kontaktním či bezkontaktním čipem, osobní nebo anonymní kartu? Kontaktní čip lze využít jen pro přístup k aplikaci "Vím, jak řídím", která nemá valného užitku a lze ji využívat i jen pomocí jména a hesla, které přidělí magistrát. Za kontaktní čip se tedy nevyplatí si připlácet. Velké rozhodutí Vás ale čeká při volbě mezi osobní nebo anonymní kartou.

Anonymní kartu si můžete koupit bez jakékoliv žádosti přímo v distribuční síti za cenu 200 Kč. O personalizovanou neboli osobní kartu musíte požádat prostřednictvím formuláře, do kterého se vyplňují základní osobní údaje a ke kterému musíte přiložit fotografii.

Jakmile si některou z karet pořídíte, musíte si k ní zakoupit předplatní časovou jízdenku. Tarif pražské dopravy ale rozlišuje, jakou kartu máte. U osobní karty Vám měsíční časovou jízdenku prodají za 550 Kč, čtvrtletní za 1480 a roční za 4750 Kč, kdežto u anonymní karty po Vás budou chtít 670 Kč za měsíc, 1880 Kč za čtvrtletí nebo 6100 Kč za rok. Relativně nejmenší rozdíl je tedy u ročního předplatného, přesto je to plných 1350 Kč.

Pokud si tedy budete chtít chránit své osobní údaje, se kterými kromě magistrátu a dopravního podniku přijde do styku i soukromá firma, která tyto údaje zpracovává, musíte si za tento "luxus" připlatit nejméně 1550 Kč. Neměla by být ochrana osobních údajů právem každého z nás?

Anonymní karta je pro magistrát mnohem levnější. Nemusí ji personalizovat, nemusí zpracovávat žádné žádosti o její vydání. Přesto je dražší! Martin Opatrný, tiskový mluvčí magistrátu, to vysvětluje tím, že se Rada rozhodla osobní karty zatím dotovat, ale že časem bude také zpoplatněna 200 Kč, nicméně že o anonymní karty je velmi malý zájem. Samozřejmě! Většina lidí si totiž rozmyslí připlácet si a raději vydá své soukromí.

Anonymní karta bohužel není jen o ceně za soukromí, má i své další nevýhody. Kromě toho, že ji nelze použít v knihovně, je diskriminovaná i v hromadné dopravě. U osobní karty s ročním předplatným kuponem má cestující možnost dvakrát ročně jeho platnost přerušit. Přerušení ale není nijak pohodlný úkon. O přerušení se žádá výhradně osobně na kontaktním místě, s sebou musíte mít opencard a doklad totožnosti a zaplatit 60 Kč. Požádat o přerušení elektronicky není možné. Kromě přerušení ale u osobní karty existuje možnost zpětného doložení platného jízdního dokladu při jejím zapomenutí, možnost vrácení peněz za nevyužité jízdné a hlavně můžete požádat o nahrání duplikátu kuponu při ztrátě karty. Nic z toho u anonymní karty není možné.

Oproti tomu jedinou výhodou anonymní karty je kromě ochrany osobních údajů její přenositelnost. Můžete ji někomu půjčit. Přemýšlel jsem, že bychom měli s manželkou jednu napůl, ale protože je na mateřské dovolené, tak stejně jezdíme většinou oba najednou a když výjimečně jede sama, bylo by předávání karty zase logisticky složité.

Magistrát se tvářil, že chce pražanům vyjít vstříc a vyrobit ještě třetí druh karty. Rada svým usnesením R-2205/2010 souhlasila se záměrem zavedení nového typu karty Opencard bez uchování osobních údajů, tedy jakéhosi hybridu - personalizované karty bez uložení osobních údajů do inforačního systému. Ale ani toto řešení mi nepřipadá nejlepší. Odstraňuje sice "nevýhodu" přenosnosti anonymních karet, ale stejně vyžaduje předání jména, příjmení a fotografie společnosti, která kartu potiskne. Nešlo by na běžnou anonymní kartu jen nalepit fotografii pomocí nějaké ochranné fólie, která zabrání jejímu vyměňování? Ale zdá se, že třetí typ karty jen tak nebude. Ačkoliv měla být studie proveditelnosti předložena do 17.8.2010, je zatím ticho po pěšině.

Jaké by tedy mělo být ideální řešení? Kromě mnou již navrhovaného zrušení celého projektu opencard by stačilo zrovnoprávnit anonymní a osobní kartu. Anonymní karta by pro svou technologickou jednoduchost měla být levnější než osobní, nebo by je mělo být možné pořídit alespoň za stejnou cenu. K oběma kartám by měl být vydáván PIN - heslo pro ověření jejího majitele. PIN by šlo využívat k přerušení platnosti karty, a to i na dálku, a zároveň k prokázání oprávněnosti požadavku na nahrání duplikátu na novou kartu.

Souhlasíte s tím, aby město přestalo zvýhodňovat osobní karty proti anonymním? Připojte se prosím k mé petici.

 

Odkazy:

 

 

 

 

Autor: Jiří Kubíček | pátek 24.9.2010 4:08 | karma článku: 17,77 | přečteno: 5832x
  • Další články autora

Jiří Kubíček

Elektronická evidence tržeb - sociální karta 2

Elektronická evidence tržeb je ještě větší průšvih, než se proslýchá. Bude to nová sKarta.

10.3.2015 v 1:32 | Karma: 25,11 | Přečteno: 783x | Diskuse| Společnost

Jiří Kubíček

Centrální státní účetní systém pro všechny

Každého čtvrt roku, když odevzdávám daňové přiznání k DPH nadávám, jak je ten systém účetnictví zastaralý a zbytečný. Pro kontrolu pohledávek a závazků mám jiné systémy, které poskytují i manažerské výstupy. Přesto se musí o všem účtovat a to z jednoho jediného důvodu, totiž abych státu vypočítal, jaké mám zaplatit daně.

13.11.2014 v 11:39 | Karma: 26,83 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Kubíček

Svobodně plánovaná doprava

Může existovat pražská MHD bez centrálního plánování? Co by přineslo otevření jízdních řádů a vpuštění konkurence do pražské dopravy?

1.7.2014 v 12:03 | Karma: 9,46 | Přečteno: 597x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Jiří Kubíček

Legalizace = kriminalizace

Je skutečně legalizace marihuany tou správnou cestou? Jak s tím souvisí zátahy na growshopy?

25.11.2013 v 11:05 | Karma: 39,59 | Přečteno: 5311x | Diskuse| Kultura

Jiří Kubíček

Ach ty nešťastné zastupitelstvo sedmé pražské části

Dnes jsem se opět zúčastnil zasedání Zastupitelstva městské části Praha 7 - online přenos - nepřipravené podklady, zoufalé prostory, nedostatečné vybavení, nedostatečné výstupy

3.12.2012 v 21:01 | Karma: 12,62 | Přečteno: 905x | Diskuse| Politika

Jiří Kubíček

Bude za 300 milionů mistrovství světa na Letné?

"Mistrovství světa basketbalistů do 19 let se za rok uskuteční v České republice. Místem konání bude od 27. června do 7. července 2013 Praha, finále bude v O2 areně," informoval v dubnu tohoto roku Blesk. Jak tato drobná zpráva souvisí s Letnou? Podstatně, v ulici Nad Královskou oborou máme totiž basketbalovou halu.

9.10.2012 v 14:26 | Karma: 11,88 | Přečteno: 1528x | Diskuse| Sport

Jiří Kubíček

Povinná sociální platební karta

Problémy s vyplácením dávek reforma nekončí. Čeká nás vydávání plastikových kartiček pro všechny, kteří dávky pobírají. Úřady práce s nimi podepíší smlouvu o založení účtu u České spořitelny a vydají jim platební kartu. Všechny pohyby na kartě budou bedlivě sledovat.

5.2.2012 v 22:55 | Karma: 27,56 | Přečteno: 1767x | Diskuse| Společnost

Jiří Kubíček

Letenská pláň zničena, zachrání ji UFO?

Minulý týden uspořádala Praha 7 setkání s občany na téma budoucí podoby Letenské pláně. Většina připravených židlí však zůstala prázdná. Do KC Vltavská přišlo jen asi 30 občanů, zástupci magistrátu se omluvili. Přesto se mezi občany našlo dost odborníků, kteří očekávali seriózní diskusi o celkovém konceptu podoby Letenské pláně. Místo toho radnice jen představila dva dílčí projekty.

4.10.2010 v 11:56 | Karma: 12,87 | Přečteno: 1963x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Jiří Kubíček

Jak nezadávat veřejnou zakázku

Před časem jsem náhodou na úřadní desce Úřadu městské části Praha 7 našel oznámení o "Vyhlášení veřejné zakázky - Systém pro správu a vymáhání pohledávek MČ Praha 7". Protože mé vzdělání se týká právě informačních systémů a finančnictví, rád jsem se podíval, co že to Praha 7 chce koupit za systém.

21.8.2010 v 2:27 | Karma: 20,97 | Přečteno: 2543x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Kubíček

Pojeďme s Prahou 7 na hory

Městská část Praha 7 se rozhodla rozšiřovat svou územní působnost po celé ČR. Po neúspěchu první horské chaty se zastupitelstvo rozhodlo koupit chatu druhou, tentokrát bývalou chatu SUPRAPHONu ve Velké Úpě. Chata má 25 lůžek a Praze 7 bude říkat pane výměnou za 16 milionů korun.

28.4.2010 v 7:43 | Karma: 13,99 | Přečteno: 1590x | Diskuse| Společnost

Jiří Kubíček

Nová strategie opencard? Další prostor pro korupci.

Po výzvě ke zrušení projektu opencard, kterou podali pražští Svobodní neštěkl ani pes. Magistrát si přeci nenechá radit od malých stran. Nicméně kauza opencard neutichla, připravují se velké změny. Magistrát představil 16. března 2010 svůj zázračný program: "Strategie dalšího rozvoje opencard". Dokument se jen hemží hesly jako "nevyužívá svůj obchodní potenciál", "akceleruje růst atraktivity a hodnoty karty pro její držitele", "materializace počáteční investice MHMP" nebo "vstup strategického partnera projektu". Po výzvě ke zrušení projektu opencard, kterou podali pražští Svobodní, neštěkl ani pes. Magistrát si přeci nenechá radit od malých stran. Nicméně kauza opencard neutichla, připravují se velké změny. Magistrát představil 16. března 2010 svůj zázračný program: "Strategie dalšího rozvoje opencard". Dokument se jen hemží hesly jako "nevyužívá svůj obchodní potenciál", "akceleruje růst atraktivity a hodnoty karty pro její držitele", "materializace počáteční investice MHMP" nebo "vstup strategického partnera projektu". O co jde?

30.3.2010 v 3:42 | Karma: 40,13 | Přečteno: 25338x | Diskuse| Společnost

Jiří Kubíček

Odstraňování obchodních překážek ?

Dnes si celá řada studentů a mladých lidí obecně přivydělává na Internetu tím, že vyrábí webové stránky a umísťují na ni reklamu od google nebo jiných zahraničních serverů. Dne 1.1.2010 vstoupila v účinnost novela zákona 235/2004 o DPH. Co to v praxi znamená pro drobné podnikatele? Že by odstranování obchodních překážek v EU? Ani náhodou ...

13.2.2010 v 13:20 | Karma: 12,51 | Přečteno: 1595x | Diskuse| Ekonomika
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3938x
Podnikatel v oblasti IT se zájmem o politiku a podnikání. Člen Strany svobodných občanů.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky