Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

MHD v Praze zajistuje uz nyni nekolik firem, takze smysl vaseho blogu je?

0 0
možnosti
Foto

Uff. Docela mě zaujalo objednávání si dopravy od každého člověka a její odhlašování jako obědů v jídelně ;-). Hmm, jenže MHD je síťový problém, kromě toho turnusy, směny řidičů, nasazení vozidel apod. se plánují i měsíce dopředu. Nefunguje to jako někde na vesnici, kdy Lojza, řidič autobusu, ráno vstane a pokud mu lidi na nástěnku napíšu víc než 3 přihlášky, tak vyrazí z busem ze stodoly ven ;-).

MHD bez centrálního plánování? Jistě. Kdosi mi to nedávno povídal, jak to pak vypadá, tuším, že jde o Bukurešť. Soukromé metro, nad ním soukromé tramvaje. Centrální organizátor není, cílem je, aby každý dopravce měl své lidi, své spoje, své peníze, a proto se stanice metra a tramvají dělají co nejdál od sebe, byť oba prostředky jedou jinak stejnou ulicí. Aby nemohl cestující přestupovat, a pokud je blíž jednomu dopravci, musel využívat toho. Tvrdá konkurence. Také není jednotná jízdenka, každý dopravce má své a mění si ceny podle své situace. V souhrnu stojí MHD město 2x tolik, co by mohla, při třetině přepravených osob, co by mohl přepravit.

Centrální organizátor MHD je naopak naprostý základ, protože v MHD je potřeba dopravcům říkat, kdy mají autobusy přijet k nádraží a kdy odtud pojede vlak. Že Ropid plánuje poslední roky linkové vedení špatně neznamená, že je špatně princip hlavního organizátora. Koordinace jízdních řádů příměstských vlaků, autobusů řad 300 a 400, večerních spojů a přestupů mezi nočními spoji, včetně snahy o síťové proklady denních spojů v celém městě je obrovsky náročnou činností. 

Také není pravda, že nemáme v MHD konkurenci. Jednotlivé linky, zejména autobusové, se již soutěží. Na území města jezdí 15% autobusových linek soukromníci (24 linek), na příměstských linkách PID jezdí soukromníci už 90% linek (140 linek). Pokud soukromník vysoutěží linku, dostane na ní licenci, včetně přístupu na zastávky na trase, v tom není žádný problém.

1 0
možnosti
Foto

Přístup do zastávek pro všechny naopak problém je, neboť pak jsou kapacity zastávek překonány, zastavují tam i zájezdové busy a klasické busy MHD v krátkém intervalu pak nemohou často zajet až k nástupní hraně a vykládají lidi do vozovky. Nebo nemohou naložit vozíčkáře. Každá zastávka má také svou kapacitu, kolik spojů jí může projet, kolik spojů se vejde na blízkou odstavnou plochu apod. U tramvají je nutné počítat kapacity křižovatek, energetickou kapacitu úseků a spoustu dalších věcí. To vše musí zohledňovat nejen organizátor, ale i všichni velcí či malí dopravci. 

Ropid jednou ročně nerozdá všem kartičky. U metra cca jednou za 3-5 let rozdá lidem kartičky a tak zjistí, jak lidé jezdí metrem. Jednou za tři roky pošle Ropid sčítače také na celou tramvajovou síť a zkusí sečíst během jednoho dne všechny spoje. Žádné kartičky, u tramvají to takto nejde. A u autobusů probíhají tzv. sektorové průzkumy, cca 1 sektor města v jednom roce, které za 3-4 roky dávají jakýs takýs přehled o autobusových linkách. Pak se samozřejmě dělají průběžně průzkumy v jednotlivých lokalitách a na jednotlivých linkách, podle toho, kde je nějaký problém.

Zaráží mě, že zrovna od Svobodných padá návrh, že si zadám konkrétní trasu na konkrétní den, za mne, konkrétní osobu a budu podle toho i platit, nebo šetřit jízdné. To je základ luxusní databáze, kterou byste jako návrh od jiných hrozně zkritizovali jako zásah do svobody člověka. To už je daleko jednodušší mít prostě čipové předplacenky a čipové lístky (vzor Amsterdam), které si pípnutím označíte při nástupu a při průchodu dveřmi to samo pozná výstup. Nikdo neví, která osoba kudy jede, ale město přesně ví, jak se v jednotlivých denních dobách mění plošná i místní poptávka po dopravě, ví se, kde se nejvíc přestupuje, jak se jezdí o víkendu i v noci. A nikdo se nikam nehlásí, či neodhlašuje, jen si pípne při nástupu, případně předplacenka se přihlásí dokonce sama. Ale zavání to moc velkým sledováním, byť vy navrhujete paradoxně podrobnější...

1 0
možnosti
HK

Předně - naprosto se Svobodnými souhlasím v otázce euroskepticismu; obecně se považuji za pravicově smýšlejícího, ale ne za libertariána. Tak a teď k článku: myšlenka "navolím si, kdy jedu a nejedu do práce" je vhodná leda tak pro zaměstnanecké svozy. Ne pro MHD určenou pro všechny občany. Tato myšlenka se blíží v článku zavrhované myšlence "průzkumy a dotazníky". Zaměňování pojmů "přepravce" a "dopravce" také neukazuje příliš o znalosti pojmů. Ještě bych se zeptal, jestli má autor článku v tomto ohledu nějaké světové město za vzor?

0 0
možnosti
RK

Bože to je zase blábol. Jako ostatně všechno od Svobodných. Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě. Technika má lidem život usnadňovat, ne být přítěží. Mně jako cestujícímu stačí jízdní řád. Žádná aplikace mi do hlavy nevidí.... Můj autobus mi jede za 25 minut.... za dvě minuty jede jiný, který má ale část trasy společnou. Když s ním pojedu tři zastávky, je tam vynikající řezník, u kterého můžu v klidu nakoupit.

0 0
možnosti
Foto

Vy jste jen zase nepochopil napsaný text. Nikdo přece nikoho do ničeho nenutí.  Autor článku jen vysvětluje, že by se měly odstranit bariéry, které zabraňují jiným lidem vstupovat na tento trh a soutěžit se stávajícím monopolem o přízeň zákazníků.

1 0
možnosti
LN

...nooo....řekl bych....že o tom víte prdlajs....

0 0
možnosti
JZ

Tenhle článek je taková blbost, že větší jsem už dlouho nečetl. Ačkoliv mi mnohé věci, které hlásají Svobodní, jsou sympatické, tady se ukazuje, že o dopravě nemají ani potuchy.

"Svobodně si vybírat dopravce" je ptákovina. Každý dopravce má přiděleny nějaké linky, které provozuje a které v systému MHD nebo IDS navazují na linky jiné. Jízdní řády a návaznosti zajišťuje právě koordinátor IDS jako je Ropid. Pro cestujícího ostatně není důležité, kdo ho veze, ale jak, kam a za kolik ho veze. Proto vznikají integrované dopravní systémy, které umožňují cestujícímu svobodu pohybu po určitém území za jednotné jízdné bez toho, že by se musel starat, s jakým dopravcem cestuje. Právě koordinátor je třeba k tomu, aby více dopravců mohlo ten jednotný systém vytvořit a provozovat.

Papírové jízdní řády rozhodně nejsou přežitkem, nikdo není povinen u sebe nosit mobil, a dokonce ani hodinky. Jízdní řády mají naopak značnou informační hodnotu, i když zrovna hodinky ani mobil nemáte, protože z nich poznáte aspoň to, zda vám to jede po 6 nebo po 15 minutách (což je leckdy dostačující), a vyčtete z nich trasu linky.

"Objednávat si sám dopravu přes mobil", a plánovat si předplatné z domova do práce a zpět, a ještě nějakému operátorovi nahlašovat, kdy mám dovolenou, to také není příliš svobodné. Naopak to silně zavání Velkým Bratrem. A je to ztráta času. Nejdůležitějším znakem MHD by neměla být flexibilita, ale naopak maximální stabilita linkového vedení, která umožní cestujícím znát síť a lépe se ve městě orientovat a pohybovat.

"Lístky dneska kupuješ stejně SMSkou" - nesmysl, počet prodaných papírových jízdenek je mnohem větší.  Ostatně nejvýhodnější pro cestující, a také nejoblíbenější, je časové předplatné, kdy si prostě koupíte měsíční nebo roční kupón a pak si na síti v rámci jeho platnosti jezdíte jak chcete a o nic jiného se nestaráte.

"Otevřít zastávky dopravcům" - ty už otevřené jsou, např. na Zličíně staví u jednoho sloupku autobusy Arrivy i DP a bez problémů. Atd....

0 0
možnosti

Je pravdou že představa jak na svém mobilu hledám jízdní řád je víceméně úsměvná, a to nemluvím o statisících důchodců kteří zápasí jen s tím si z obyčejného mobilu zavolat.

 Obsese kterou někteří (jak koukám tak včetně autora) mají k "chytrým" telefonům, aplikacím, moderním informačním technologiím,.. apod.  je mnohdy udivující. To by nakonec ani nevadilo ale představa že tento přístup chtějí praktikovat pro všechny pod heslem "bez mobilu ani ránu" je na zamyšlení milý autore.:-)

0 0
možnosti

A milý autore jak je to s dotacemi na hromadnou dopravu? platit? a jestli ano tak komu? a pokud neplatit o kolik by se zvedlo jízdné? kolik lidí by kvůli vyššímu jízdnému přesedlalo do aut?

1 0
možnosti
JZ

R^ Další věc, kterou Svobodní neřeší - bez dotací by jízdné na MHD stálo čtyřikrát tolik, co dnes, což by v praxi znamenalo její faktické zrušení, protože MHD by byla naprosto nekonkurenceschopná a tím pádem v záplavě automobilů a ucpaných ulic nepoužitelná.

0 0
možnosti
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3938x
Podnikatel v oblasti IT se zájmem o politiku a podnikání. Člen Strany svobodných občanů.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky